Opere de Mircea Eliade
§
Maitreyi,
roman (1933)
Eroina
romanului, Maitreyi Devi, fiica unui mare filozof
indian, Surendranath Dasgupta, trăiește o dragoste mistică, s-ar putea
spune, cu autorul cărții.
Acțiunea
are loc în Calcutta anilor 1930, Eliade (Allan) locuind în casa lor,
ca „ucenic” al acestui savant. Deși la început el nu simte decât repulsie
pentru Maitreyi, se îndrăgostește iremediabil de aceasta. Fata îi impărtășește
sentimentele dar nu îi mărturisește dragostea, aceasta reflectându-se în
faptele sale.
Romanul
introduce cititorul în lumea fascinantă a Indiei, a obiceiurilor și a
tradițiilor orientale. Dasgupta refuză căsătoria lor, alungându-l pe Eliade,
care, îndurerat, se refugiază în Himalaya pentru o vreme ca pustnic,
în timp ce Maitreyi este supusă pedepselor crudului ei tată, după care se
mărită forțat.
Răspunsul din realitate
În 1972,
la întâlnirea dintre Maitreyi Devi (devenită o cunoscută poetă indiană) și
reputatul sanscritolog român Sergiu Al. George, aceasta află de romanul în
care — pretinde ea — i-a fost stricată reputația și practic a fost dezvelită în
fața întregii lumi. Neagă vehement întâlnirile dintre Eliade și ea, noaptea pe
care acesta o prezintă în romanul său, și îl condamnă pe acesta că a fugit în
fața tatălui său. Maitreyi Devi scrie și ea la rândul său un roman răspuns,
intitulat Dragostea nu moare, în care își prezintă trăirile. Acest
roman însă este de fapt scris pentru a îndrepta „o reputație șifonată”, pentru
a șterge impresiile lumii după parcurgerea romanului lui Eliade, despre care
spune că ce a simțit el nu era dragoste.
Mai
târziu, sora acesteia (motivul pentru care Dasgupta a aflat de cei doi) îl
condamnă pe Eliade și spune că era doar un pierde-vară.
Maitreyi
vine în România la invitația Uniunii Scriitorilor și vizitează pe
mama și sora lui Eliade. Îl vizitează pe Eliade la Chicago, unde trăia orb, și
își exprimă repulsia față de cartea scrisă de el. Maitreyi moare în 1990.
Eliade
a rămas marcat pentru toată viața de Maitreyi, numindu-se până la moarte
indian.
§
Întoarcerea
din rai, roman (1934)
Întors din India, Mircea Eliade era recunoscut drept scriitor talentat,
îndeosebi după succesul publicării romanului exotic Maitreyi. Aerul
bucureștean în care acesta și-a pulverizează brusc personalitatea l-a
marcat să scrie un alt tip de roman, un roman epic care va evoca trăirile unei
generații de intelectuali ratați. Aspirațiile, frământările și absurditățile
unor indivizi inteligenți sunt descrise într-o manieră trăieristă,
psihologizantă. Începutul romanului mi-a părut plin de naturalețe și
sinceritate. După o unire carnală personajul masculine Pavel Anicet se simte
obosit de prezența femeii iubite. Această oboseală vine din frica de a nu-și
pierde libertatea, de a putea fi singur. În continuare naratorul introduce
fragmentarismul nuvelistic reușind astfel să ne prezinte lumea interioară a
fiecărui personaj. Dintre aceștia se evidențiază : David Dragu – un scriitor în
devenire, Emilian – membru de partid, Jean Ciutariu – intelectual cu carte,
Ghighi – femeia părăsită, Petre – muzician rafinat. Această generație de tineri
trăiește într-o epocă de mari schimbări pe plan social-politic, schimbări care
vor devein decisive pentru fiecare spirit cu idei de ascensiune. Problematica
romanului este semnificativă îndeosebi prin faptul că ne prezintă aspecte
autobiografice din viața scriitorului. Îndrăgostit de două femei (Sorana Țopa
și Nina Mareș), Eliade trece printr-o acută criză sentimentală. Același
destin îl parcurge personajul Pavel Anicet atunci când se abandonează prin
moarte. Nu cred că intenția scriitorului a fost de a crea anumite personaje
vii, mai degrabă de a transmite niște idei prin intermediul lor. Am remarcat de
astfel preferința eliadească pentru personajul masculin (de obicei intelectual)
care suferă un destin deosebit. Femeia este mai mult un decor necesar. În mai
toate romanele sale Eliade construiește personalități complexe, unice. Întoarcerea
din rai este înainte de toate trezirea la realitate, abandonarea
visurilor juvenile, încercarea de a se identifica în viața concretă. Drama
fiecărui personaj în parte este drama unui singur om. Revoluția, pierderea
paternă, însingurarea, moartea, sunt principalele motive de trezire la
realitate. Într-o societate profană și mediocră raiul se descompune
devenind vis. Planul tripartit al romanului reliefează permanenta căutare de
sine. Lecturând aveam impresia că urmăresc un film modern, evenimentele rupte
din context impunându-mă să ghicesc fiecare intenție a naratorului. Întoarcerea
din rai este o carte cu multe idei subtile, gânduri care hrănesc setea
de cunoaștere și afirmare. Un roman frescă, un roman eseu, un roman tensiune.
§
Nuntă
în cer, roman (1938)
„Nuntă
în cer” este povestea a doi bărbaţi, Andrei Mavrodin şi Barbu Hasnaş care se
îndrăgostesc de aceeaşi femeie, fără a fi capabili să-i păstreze dragostea.
Romanul este conceput sub forma relatărilor celor doi bărbaţi care,
întâlnindu-se mult timp după dispariţia Ilenei, îşi fac confidenţe, fără a
bănui rolul unuia în povestea celuilalt.
Primul
care îşi începe mărturia este Andrei Mavrodin, un scriitor cunoscut al vremii
sale. Iniţial un om care trăia la suprafaţă, fără a acorda prea multă atenţie
iubirii, Andrei cunoaşte dăruirea totală, dragostea fără limite, în clipa în
care o întâlneşte, în casa unui arhitect, pe Ileana, o tânără recent sosită din
Germania.
Cei
doi se îndrăgostesc. Ileana, care fugise din ţară pentru a se elibera de
iubirea unui alt om, vede în relaţia cu Andrei şansa unui nou început.
Dar
Mavrodin descoperă că, prin în vârtejul vieţii a ajuns în imposibilitatea de a
mai scrie ceva. Iniţial geloasă pe munca lui, Ileana sfârşeşte prin a-l stimula
pe Andrei să scrie. Totodată îi dezvăluie iubitului dorinţa ei de a oferi
continuitate iubirii, printr-un copil, dar Mavrodin refuză, considerând că
dragostea le este suficientă.
Ileana
avortează şi la scurt timp după aceea dispare fără urmă. Încercând să retrăiască
marea lui iubire, Mavrodin scrie un roman, intitulat „Nuntă în cer” dar
constată că a ajuns să falsifice fapte, cartea neavând nicio asemănare cu
„paradisul pierdut”.
A
doua confesiune, cea a lui Barbu Hasnaş surprinde imaginea propriei sale căsnicii
ratate. Hasnaş se conturează ca un om opus lui Mavrodin: vulgar, lipsit de
aspiraţii superioare, el este întruchiparea fidelă a moravurilor ce
caracterizau Bucureştiul interbelic.
Într-un
salon Bucureştean, Hasnaş o întâlneşte pe Lena şi recunoaşte în ea copila pe
care, în timpul războiului, o cunoscuse într-un tren.
Cei
doi călătoresc împreună în Veneţia unde Hasnaş sfârşeşte prin a se îndrăgosti
de Lena. La rândul ei, Lena îi declară acestuia că îl iubise din prima clipă.
Cei doi se căsătoresc şi timp de trei ani întruchipează cuplul perfect.
Dar,
după trei ani de căsnicie, Hasnaş ajunge la concluzia că viaţa lui este
incompletă: îşi doreşte un copil. Punând acestă dorinţă pe seama unui impuls
Lena îl refuză. Cei doi se ceartă şi sfârşeşc prin a divorţa.
Finalul
romanului îi suprinde pe cei doi bărbaţi, care, privind retrospectiv, constată
cu resemnare că Lena (Ileana) probabil a murit.
§
Noapte
de Sânziene, roman (1971)
Romanul Noaptea de Sanziene transmite
o asemenea magie si ii descopera o bogata paleta de intelesuri celui care
indrazneste sa ii patrunda misterele. Noaptea de Sanziene este
un roman fresca, ce descrie realitatile sociale si politice de-a lungul a
doisprezece ani, din perioada interbelica si inceputul celui de-al doilea
razboi mondial. Mircea Eliade prezinta, prin povestile de viata ale
personajelor, situatia politica tensionata de la acea vreme, sentimentele de
nesiguranta si deznadejde ale populatiei, impletite adesea cu resemnarea si
apatia. In aceasta lume ce freamata la orice miscare, autorul introduce niste
personaje atipice, revoltate, ce merg impotriva curentului si se opun
evenimentelor prin preocuparile lor intelectuale.
Romanul abunda in simboluri si mituri, care nu ii sunt dezvaluite decat
cititorului avizat, initiat. Camera Sambo este, probabil, cel mai puternic
dintre acestea. Ea este, dupa cum o va descrie si Biris mai tarziu, ”spatiul
paradisiac”, revelator de mistere, un spatiu al iesirii din Istorie, din timpul
cronologic. Aceleasi valente le dobandeste si camera secreta, refugiul lui
Stefan si locul in care apar cele mai multe enigme, printre care doamna Zissu,
femeia a carei identitate ajunge sa il obsedeze. Stefan cauta permanent moduri
prin care poate incremeni timpul, un timp sacru si fragil. Prin pictura, el
reuseste sa imortalizeze momente. La final, totul devine insa un labirint, o
mare nebuloasa din care Stefan nu mai poate sa desluseasca nimic. Personajul
ajunge sa fie tradat de istorie, de memorie si ramane neputincios atunci cand
descopera ca ”timpul poate roade si mistui nu numai amintirea intamplarilor pe
care chiar el le-a zamislit(…) Timpul poate ataca chiar revelatiile de dincolo
de el, le poate ataca, macera incetul cu incetul si, in cele din urma,
distruge, intocmai ca amintirea unui eveniment oarecare”.
Romanul recreeaza mitul androginului. Iubirea, in sensul ei plenar, nu
este posibila pe pamant. Ea se purifica si se desavarseste prin actul
suprem al mortii. Stefan traieste cu naivitatea ca isi poate indeplini iubirea
alaturi de Ileana. El a inteles ca nu poate iubi doua fiinte in acelasi timp,
asemenea sfintilor, dar nu a inteles ca dragostea absoluta este posibila doar
cu pretul unui sacrificiu absolut.
§
Romanul
adolescentului miop, roman (1925)
Scris de un
adolescent, primul roman al lui Mircea Eliade foloseste procedee ale prozei
moderne si se citeste cu un deosebit interes.
Autenticitatea ne
intampina la tot pasul, incepand cu primul capitol intitulat “Trebuie sa scriu
un roman”, unde cu ostentatie declara ca nu are nevoie de inspiratie, si va
prezenta propria-i viata cu crizele adolescentei, cu colegii de scoala.
Al doilea capitol se
intituleaza ”Gloria lui Robert”, personaj care il citeste pe D’Annunzio,
italianul „cu carti frumoase si femei frumoase in amintiri”. Robert este adolescentul
care vrea sa devina faimos si ii citeste pe Balzac, Ibsen si Victor Eftimiu.
Este in fond un personaj care isi schimba in mod deliberat mastile, omul care
joaca mai multe roluri, incluisiv de personaj care nu este ridicol,
apropiindu-se in cele din urma chiar de manifestarile unei personalitati
schizofrenice, ajungand „sa se creada altul”
Ora de muzica,
focalizata de autor in capitolul urmator, „Juranal de clasa” este plina
de avatarurile nesupunerii varstelor tinere. Profesorul de muzica publicase o
romanta, denumita „Crinul”, si voia sa-si recupereze banii pentru tipar, de
aceea cerea elevilor sa-i cumpere brosura. Insa intreaga operatiune se
transforma intr-un imens hohot de ras, perntru ca baritonii clasei incep sa
vocifereze la cererea profesorului. Un personaj grotesc care apare in acest
capitol sub denumirea de Fosil , este un evreu schiop care stie bine chimie si
copiaza la teze. Colea este un personaj funambulesc care ii trage o palma lui
Fosil, iar acesta il reclama pedagogului, care il pedepseste pentru ca a
tulburat ora.
Un alt caz
simptomatic este cel al lui Fanica, elevul terorizat de chimie, care citeste de
10-15 ori fiecare lectie si nu intelege nimic, fiind poate exponentul
semnificativ al unui invatamant scolastic, bazat pe teroare si obiectivele unei
invatari exceland prin rigiditate.
Capitolul ”Intre
Don Juani” prezinta doi dandy de Bucuresti, aceeasi dintotdeauna,
schimbandu-si doar imbracamintea si comportamentul in functie de epoca.
Discutia se desfasoara in jurul unor teme din lumea scolareasca:geniile sunt
nefericite, elevii urmaresc fetele si doamnele pe bulevard, Sylvia e o fata
considerata de autor „vulgara”. Totul se petrece in atmosfera englezeasca a
domnilor care fumeaza tigari selecte. Robert vorbeste despre posibilitatea voluptoasa
de a se plimba cu o femeie in jurul platanilor, de a o tine de brat, de a se
simti impreuna in al noulea cer, in timp ce Dinu povesteste o intamplare
enigmatica, in care ca intr-un vis, era rapit de pe o strada de o servitoare si
dus la alcovul unei tinere dornice sa-l cunoasca.